جدیدترین اخبار :
  • حفظ ادبیات فاخر تقریبی و دوری از ادبیات ضد تقریبی
  • کارگاه آموزشی «پروپوزال‌نویسی پایان‌نامه‌ها و رساله‌های علوم اسلامی»
  • انتشار شمارۀ 15 «دو فصلنامۀ فقه مقارن» و شماره 53 «دو فصلنامه مطالعات تقریبی مذاهب اسلامی»
  • فراخوان همکاری علمی ـ پژوهشی
  •  مهمترین راهبردهای تدوین آثار پژوهشی دانشگاه مذاهب اسلامی

برگزاری پیش نشست دوم "اولین همایش آسیب­ شناسی پایان نامه­ ها و رساله ­ها در حوزه علوم انسانی-اسلامی" در دانشگاه علوم قضایی

دانشگاه | تاریخ خبر : 1397-11-08 | تعداد بازید :2424

گزارش برگزاری پیش نشست دوم «اولین همایش آسیب ­شناسی پایان‌نامه­ ها و رساله­ ها در حوزه علوم انسانی ـ اسلامی» در دانشگاه علوم قضایی با همکاری دانشگاه مذاهب اسلامی

پیش نشست دوم «اولین همایش آسیب­شناسی پایان‌نامه­ ها و رساله ­ها در حوزه علوم انسانی ـ اسلامی» با عنوان «آسیب‌شناسی پایان­ نامه­ ها و رساله­ ها با تأکید بر موضوعات فقهی و حقوقی» در روز یکشنبه هفتم بهمن ماه 1397 با همکاری دانشگاه مذاهب اسلامی و دانشگاه علوم قضایی و با حضور رئیس دانشگاه علوم قضایی، معاونان پژوهشی دو دانشگاه، اساتید، محققان و پژوهشگران، در سالن جلسات دانشگاه علوم قضایی برگزار شد.

در ابتدای جلسه آقای دکتر محمدجواد شریعت باقری (رئیس دانشگاه علوم قضایی) ضمن تأکید بر اهمیت تأثیرگذاری این همایش، به این نکته اشاره کردند که رساله ها و پایان­نامه‌های دانشجویی باید معطوف به حل مشکلات جامعه باشند، در صورتی که شاهد هستیم نقش واقعی خود را ایفا نمی‌کنند. ایشان در ادامه معضل دیگر در نگارش پایان­نامه را ترجمه­ای بودن عناوین و محتوا عنوان کردند و اینکه پردازش خوبی نسبت به موضوعات و مسائل اولویت­دار کشور انجام نمی­شود. همچنین تأکید نمودند که در مسائل حقوقی و قضایی که رسالت دانشگاه علوم قضایی است، باید ناظر به موضوعات کاربردی و راهگشا باشد. به طور کلی دستگاهها باید موضوع را از دانشگاهها بخواهند، در حالی که در واقع این­طور نیست. ایشان یکی از آفات را در بحث مقالات علمی ـ پژوهشی، الزام به ارجاع دادن مکرر دانستند که پژوهشگر را مقیّد کرده و نمی­گذارد که ایده­های خود را مطرح کند. ایشان در ادامه به رسالت مهم شوراهای تحصیلات تکمیلی و گروههای آموزشی اشاره کردند که باید سوژه­ها و موضوعات نهادها و پژوهشکده­ها رصد شده و پایان­نامه­ها به سمت معضلات و مشکلات جامعه سوق داده شود. ایشان آسیب­ دیگر پایان‌نامه­ها را حجم­گرایی زیاد دانستند و بر قالب­ گرایی و شکل­ گرایی تأکید نمودند که شیوه درست کار و نگارش در رساله و پایان‌نامه حائز اهمیت است. ایشان خوانده نشدن و مبنای عمل قرار نگرفتن پایان‌نامه­ ها را نیز از جمله آفات برشمردند.

ایشان در پایان دانشگاه مذاهب اسلامی را تحسین کردند و گفتند که این کار، کاربردی و مورد نیاز جامعه علمی کشور و قابل استفاده برای وزارت علوم است که با خروجی مناسب می­تواند مورد استفاده نهادهای علمی نیز قرار گیرد.

در ادامه آقای دکتر حجت‌الله ابراهیمیان (معاون پژوهشی دانشگاه مذاهب اسلامی و دبیر علمی همایش) ضمن ابلاغ سلام ریاست محترم دانشگاه، دانشگاه مذاهب اسلامی را یک دانشگاه حاکمیتی معرفی کردند که براساس منویات مقام معظم رهبری (مدظله العالی) و برای ترویج گفتمان تقریب تأسیس شده است. ایشان پس از ارائه گزارشی از کارهای انجام گرفته در دانشگاه مذاهب اسلامی، به تشکیل کمیته علمی همایش از اساتید مجرب و نخبه و همکاری بیش از 30 دانشگاه و نهاد علمی با دبیرخانه همایش اشاره کرده و بیان داشتند که تاکنون بیش از 110 مقاله از طریق سامانه به دبیرخانه همایش ارسال شده که کار مشابه­یابی و داوری آنها انجام گرفته است. ایشان در ادامه پنج قالب عمده همایش را معرفی کردند که از این قرارند:

1- چاپ مجموعه چکیده‌های مقالات

2- چاپ 15 مقاله سفارشی از اساتید مجرب و متخصص

3- چاپ مصاحبه­های صورت گرفته با بیش از 20 شخصیت علمی که در قالب ویژه­نامه چاپ می­شود

4- سخنرانی شخصیتهای علمی و اجرایی در روز همایش

5- ارائه گزارش فعالیتها و پیش نشستها

ایشان در نهایت اعلام کردند که خروجی کار در قالب ذکر آسیب ها و راهکارهای پیشنهادی برای برطرف کردن آنها، در اختیار وزارت علوم و نهادهای علمی و دانشگاهی قرار می­گیرد.

در پایان نشست، اساتید و اعضای هیئت علمی دانشگاه علوم قضایی و دانشگاه مذاهب اسلامی، به بیان دیدگاههای خود پرداختند و مهم­ترین آسیبهای حوزه پژوهش و نگارش پایان‌نامه ­ها و رساله ­ها را به قرار زیر دانستند:

1- عدم آشنایی دانشجویان با اخلاق پژوهش

2- عدم توانمندی دانشگاهها در ارزیابی کیفی پایان‌نامه­ ها

3- محدودیت تحقیق و محرمانگی و عدم دسترسی آزاد به اطلاعات

4- یکسان نبودن قواعد نگارشی

5- یکسان نبودن قواعد ماهیتّی

6- عدم تخصص اساتید راهنما و مشاور در موضوع

7- کم‌رنگ بودن ارتباط صنعت با دانشگاهها

8- عدم کاربردی بودن موضوعات

9- کمبود بودجه تحقیق و پژوهش

10- عدم هماهنگی بین اساتید راهنما و مشاور و مشخص نبودن حیطه وظایف آنها

11- نبود نقش اساسی استاد راهنما در تعیین موضوعات

و در نهایت پیشنهادهایی به قرار زیر ارائه کردند:

1- رتبه­بندی دقیق رساله ­ها و پایان­نامه­ ها

2- اخذ موضوعات کاربردی نهادها و دستگاههای اجرایی و اطلاع­رسانی آن

3- تدوین منشور واحد پژوهشی و دستورالعمل واحد نگارشی

4- استفاده از سامانه اصالت­سنجی و مشابه‌یاب پایان‌نامه­ها و رساله­ ها

5- توجیه کردن و سوق دادن دانشجویان به سمت موضوعات راهگشا و در اولویت پژوهشی.

 

گزارش تصویری این نشست را از اینجا مشاهده نمائید.

آرشیو اخبار
سامانه پیامکی و ایمیل

بازگشت به ابتدا