جدیدترین اخبار :
  • نشست تخصصی درباره نقش ابوشهید حجت الاسلام و المسلمین ابراهیمی از چهره‌های شاخص عرصه وحدت و تقریب میان مذاهب اسلامی استان گلستان
  • آغاز به‌کار اولین پایگاه تخصصی بسیج طلاب به‌منظور ترویج فرهنگ و تفکر تقریب میان مذاهب اسلامی در واحد گنبد کاووس دانشگاه مذاهب اسلامی
  • برگزاری کارگاه با موضوع تقریب و دگرپذیری توسط دکتر زرین پور همزمان با سومین همایش ملی نغمه سرایان اهل سنت در گرگان
  • جلسه معارفه نو دانشجویان واحد بندرعباس دانشگاه مذاهب اسلامی
  • دومین مراسم معارفه نودانشجویان دانشگاه مذاهب اسلامی ۱۴۰۰

دکتر مختاری در مراسم روز دانشجو: روز دانشجو، روز جنبش علیه استبدا و یادآور مقابله با استکبار جهانی است/مهمترین نقص سیستم آموزشی کشور عدم توجه به نیازهای جامعه است

دانشگاه | تاریخ خبر : 1397-09-20 | تعداد بازید :2114

رییس دانشگاه مذاهب اسلامی در مراسم روز دانشجو:

استکبار جهانی یک نظام ارزشی و فکریِ جهانی است که مبارزه با آنهم باید جهانی باشد

مهمترین نقص سیستم آموزشی کشور عدم توجه به نیازهای جامعه است

مطالعات در حوزه و دانشگاه اغلب متناسب با واقعیت های عینی جامعه نیست 

به گزارش روابط عمومی، حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمد حسین مختاری، رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی در مراسم گرامیداشت روز دانشجو که با همکاری معاونت فرهنگی دانشجویی و بسیج دانشجویی برگزار شد، ضمن تبریک 16 آذرماه روز دانشجو به تمامی دانشجویان به ویژه دانشجویان دانشگاه مذاهب اسلامی، گفت: روز دانشجو، روز تحرک و جنبش علیه استبدا و اختناق و یادآور مقابله با استکبار جهانی است.

مردم دنیا دیگر فریب شعارهای به ظاهر زیبای استکبار جهانی را نمی خورند

وی بیان داشت: استکبار جهانی یک نظام ارزشی و فکریِ جهانی است که مبارزه با آنهم باید جهانی باشد و با انقلاب اسلامی در ایران این اتفاق افتاده است.

رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی با اشاره به این که به فرموده مقام معظم رهبری امروز دنیای استکبا دچار افول است، اظهار کرد: امروز مشاهده می‌کنیم در فرانسه چه می گذرد. آنها که در کلام جدیدشان دم از صلح، دموکراسی و همزیستی مسالمت آمیز می زدند، مشاهده می‌کنیم ۸۰ هزار نیروی مسلح نظامی در خیابان هایشان با مردم در حال جنگ هستند و این اعتراضات به دیگر کشورهای اروپا نیز سرایت کرده است و مردم متوجه شده اند که شعارهای به ظاهر زیبنده استکبار جهانی، چیزی جز فریب دادن افکار عمومی جهانی برای تحقیر ملت‌ها نیست.

دکتر مختاری تاکید کرد: امروزتاریخ تکرار می شود و مردم دنیا دیگر فریب شعارهای به ظاهر زیبای استکبار جهانی را که در واقع در راستای تحقیر ملت ها به کار گرفته می شود، نمی خوردند.

مهمترین نقص سیستم آموزشی کشور عدم توجه به نیازهای جامعه است

وی در بخش دیگری از سخنان خود به برخی از نواقص و معایب سیستم آموزشی کشور پرداخت و تصریح کرد: طبیعی است که سیستم آموزشی کشور همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند دچار یکسری نواقص و معایبی است گرچه تلاش ها و مجاهدت های فراوانی شده اما متاسفانه هنوز شاهد برخی کاستی ها در نظام آموزشی کشور چه در دانشگاه ها و چه در مدارس هستیم.

استاد سطوح عالی حوزه و دانشگاه ادامه داد: آنچه امروز به عنوان یک اصل و به صورت یک استاندارد بین المللی در سیستم آموزشی پذیرفته شده، این است که معمولا دانشگاه ها و رشته های تحصیلی متناسب با نیازهای عینی جامعه تاسیس نمی شود ونسبت به نیازهای جامعه پاسخگو نبوده و متناسب با اعتقادات و فرهنگ حاکم برجامعه نیست.

مطالعات در حوزه و دانشگاه اغلب متناسب با واقعیت های عینی جامعه نیست 

دکتر مختاری افزود: در دنیا معمولا اول نیازهای جامعه را می سنجند و مطالعاتی در این زمینه انجام می گیرد و بعد براساس آن دانشگاه تاسیس می شود. اما متاسفانه در کشور ما اول یک دانشگاه یا یک مرکز آموزشی تاسیس می شود و بعد رشته هایی را از کشورهای غربی به صورت تقلیدی می آوردند و به صورت بین رشته ای مطالعاتی انجام می دهند بدون این که تناسبی با نیازهای جامعه داشته باشد. یعنی تکثر پیدایش مراکز دانشگاهی یک اصل است و نه نیازسنجی صورت گرفته و نه تاسیس این مراکز متناسب با واقعیت های عینی جامعه است.

وی خاطرنشان کرد: بعد از جنگ جهانی دوم دنیای غرب به دنبال گسترش مباحث فلسفی، کلامی و عقلی بخصوص کلام رفت تا جامعه را مدیریت کنند و بعد از مطالعات مستمر به این نتیجه رسیدند که می شود در حوزه کلام به یکسری مفاهیم پرداخت که جامعه ونسل جوان با آن آشنا شود و بتواند جامعه را اداره کرد. مباحثی مثل آزادی، صلح، دموکراسی، همزیستی مسالمت آمیز و... مربوط به بعد از جنگ جهانی دوم و شکل گیری علم کلام جدید است.

دکتر مختاری بیان داشت: امروز در دانشگاه های ما دپارتمان های فلسفه و کلام نیز همین مباحث کلام جدید را که بیشتر در ترجمه متون غربی رایج است، استفاده می کنند درحالی که باید دید متناسب با نیاز جامعه چه رشته هایی باید تاسیس شود و متاسفانه این خلاء در حوزه های علمیه هم وجود دارد که مطالعات، اغلب متناسب با واقعیت های عینی جامعه نیست و گاهی اوقات دچار یک سردرگمی است.

در بحث علوم انسانی اسلامی نیازمند اقدامات نظام مند، هدفمند و چشمگیر هستیم

رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی با بیان این که تلاش ما در این دانشگاه بر این است که با همکاری اساتید و پژوهشگران بتوانیم رشته هایی را تاسیس کنیم که متناسب با نیازها، ماموریت ها و رسالت های دانشگاه باشد، گفت: آنچه که برای ما مهم است، روش ها و فنون یادگیری است. البته ما در محتوا مشکل نداریم و بزرگان ما به اندازه کافی در مباحث اسلام شناسی از کتاب و سنت، تفسیرها و فهم های درستی داشته و ارائه داده اند که باید به گونه ای با یک متدولوژی متناسب با زمان که انس با زمانه  دارد به صورت سیال و رشته تحصیلی دربیاوریم تا علم آموزان در آن حوزه تحصیل کنند و خروجی آن بتواند برای جامعه نافع باشد.

وی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود به بحث علوم انسانی اسلامی نیز پرداخت و بیان داشت: در این زمینه نیز ما بیشر از آنچه به نظریه پردازی در این حوزه بپردازیم حرفش را زده ایم و حتی بعد از این که مقام معظم رهبری در این باره تاکید داشتند به صورت نظام مند، هدفمند و چشمگیر کمتر کار کرده ایم که حوزه و دانشگاه باید این را به عنوان یکی ازمطالبات ایشان به صورت جدی پیگیری کنند و امیدواریم دانشگاه مذاهب اسلامی با اساتید و دانشجویان نخبه و با تراز بالای خود در این زمینه بتواند موثر باشد.

برگزاری "آسیب شناسی رساله ها و پایان نامه های علوم انسانی اسلامی" در اسفند ماه 97

دکتر مختاری خاطرنشان کرد: ان شاء الله در کنفرانسی که اسفند ماه با موضوع "آسیب شناسی رساله ها و پایان نامه های علوم انسانی اسلامی برگزار می کنیم به این مهم خواهیم پرداخت. البته بحث درباره علوم انسانی تنها مربوط به دانشمندانی نسیت که تنها در حوزه علوم انسانی مطالعاتی داشته‌اند بلکه ما شخصیت‌هایی را می شناسیم که در غیر این حوزه و حتی درعلوم پایه کار کرده اند و نظراتی در علوم انسانی داشتند که بسیار آموزنده است.

بایستی آموزش و علم اندوزیمان همراه با تتبع و پژوهش باشد

وی با تاکید بر این که در علوم انسانی بایستی آموزش ها، علم اندوزی ها و نحوه تعلیم و تعلم مان همراه با تتبع و پژوهش باشد، اظهار داشت: به قول شهید مطهری(ره) متاسفانه سیستم آموزشی ما همیشه انتقال علوم و دانش ها به مخاطب بدون هیچگونه خلاقیت، تحلیل و بررسی است و در این نقل وانتقال هیچ اثر جدیدی نمایان نیست. یک معلم در نشست علمی تلاشش این که معلومات خودش را به یک روشی به مخاطب منتقل کند اما در این بین  به آن هنر، فنون، خلاقیت ها و میزان هوشمندی مخاطبان که می شود در نحوه نقل و انتقال استفاده کرد، کمتر توجه می شود و این یکی از آسیب‌های متوجه مراکزعلمی ما است که باید برطرف شود.

 

آرشیو اخبار
سامانه پیامکی و ایمیل

بازگشت به ابتدا