نشست امت همدل؛ یادواره شهید قدس، سردار حاج قاسم سلیمانی با عنوان «قدس شریف، مسیر مشترک امت واحده» در دانشگاه بینالمللی مذاهب اسلامی برگزار شد؛
جناب آقای دکتر صالحی در سخنانی افزودند:
یکی از حوزههای درسآموز از ایشان در حوزه وحدت و تقریب است و بیتردید او سردار وحدت و تقریب اسلامی بود.
صالحی در ادامه به بیان سه حوزه تقریبی در زندگی و مکتب شهید سلیمانی پرداخت و گفت: حوزه اول، حوزه تقریب اجتماعی است که در این حوزه ایشان دارای نظر اجتماعی و عمل مستمر بود؛ به ویژه آنجایی که میگوید این بی حجاب است، آن باحجاب است... اینها مردم ما هستند، بچههای ما هستند، پدر اداره میکند، پدر جذب میکند.
وی ابراز کرد: از نگاه شهید سلیمانی جامعه ما خانواده ماست و این جمله کلیدی ایشان است و تقریب اجتماعی مبتنی بر همین نگاههاست و زندگی اجتماعی را باید با این جمله اداره کرد.
رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی با اشاره به ساحت دوم تقریبی، تقریب بین مذاهبی در اندیشه و عمل سردار سلیمانی، گفت: از جمله اصول مهم تقریب بین مذاهبی در اندیشه ایشان، دوست داشتن و تکریم اهل سنت، قبول نداشتن پروژه شیعهسازی و تبشیر شیعی در مسیر فعالیت، کمک عادلانه به مجموعههای فرهنگی شیعه و اهل سنت و حمایت از جان و مال و ناموس اهل سنت همانند شیعیان بود. وی در پایان، تقریب انسانی و بین ادیانی را سومین حوزه تقریبی در نظر و عمل شهید سلیمانی عنوان کرد.
در ادامه حجتالاسلام و المسلمین شهریاری، دبیر مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در سخنانی با بیان اینکه شعار شهید سلیمانی اطاعت از ولایت بود، گفت: او از جمله افراد برجستهای بود که اطاعت از خدا، رسول خدا و اولیالامر را در درجه اعلی به منصه ظهور رسانده بود؛ او پذیرفته بود ولایت، محور مکتب اسلام است.
وی افزود: ترکیب ولی و متولی به مثابه سر و تن، ارزشهایی را برای ما به ارمغان آورده که دشمنان نیز امروز این ارزشها را در اتفاقات اخیر مورد هدف قرار دادند. شهریاری، اولین ارزش مولود این ترکیب را وحدت و انسجام ملی خواند و گفت: سربازانی چون حاج قاسم موجب شدند ما بعد از انقلاب اسلامی به انسجام و وحدت ملی مستدام برسیم با اینکه ایران از قومیتها، فرهنگها و زبانهای مختلف شکل گرفته است.
وی بیان کرد: دومین ارزش اقتدار بینالمللی و اتحاد کشورهای اسلامی است که بعد از انقلاب موفق شدیم بروزی از انقلاب اسلامی را در صحنه بینالملل عرضه کنیم که به اقتدار ما منجر شده و این نظام را به یک الگو تبدیل کرده است که نقش تلاشها و رشادتهای حاج قاسم در این میان انکارناپذیر است.
شهریاری، ارزش سوم را حقیقت رسانهای خواند و گفت: ما توانستیم پس از انقلاب و به ویژه پس از دهه 70، با پدید آمدن اینترنت، پیام و حقیقت انقلاب اسلامی را به جهان ارسال کنیم؛ البته دشمن هم در مقابل به دروغ رسانهای روی آورد.
وی در پایان اظهار کرد: چهارمین ارزش جایگزینی ارزشها به جای ضد ارزشها پس از انقلاب اسلامی بود، از جمله در موضوعی مانند حجاب بود که دشمن امروز در این باره پروژه اندلسسازی را کلید زده و در میان برخی جوانان، آن را با نوعی لجاجت لیبرالی به نمایش گذاشته است؛ اینها ارزشهایی بود که حاج قاسم برای آنها تلاش کرده بود و باید این عصر را علاوه بر عصر خمینی، عصر سلیمانی نیز بدانیم. زیرا مکتب سلیمانی مکتب ارزشهای انقلاب بود.