جدیدترین اخبار :
  • مبارک باد ایام خجسته هفته وحدت و سالروز ولادت پیامبر رحمت حضرت محمد(ص) و حضرت امام جعفر صادق (ع)
  • اطلاعیه نحوه ثبت نام پذیرفته شدگان کارشناسی ارشد
  • در گفت‌وگو با دکتر بیارجمندی رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی گلستان مطرح شد؛: وحدت؛ نرم‌افزار اصلی تمدن‌سازی نوین اسلامی
  • در آستانه هفته وحدت: تقریب و وحدت اسلامی از فرامین الهی است / اصلی ترین فرمانداری ،فرمانداری تقریب و وحدت اسلامی است
  • در آستانه هفته وحدت: وحدت اسلامی یک راهبرد عبادی_سیاسی است / علمای شیعه و اهل‌سنت گلستان الگوی کشوری وحدت اسلامی هستند

معرفی کتاب: نگاهی دیگر به وحدت و تقریب: بررسی فقهی- کلامی

دانشگاه | تاریخ خبر : 1400-06-20 | تعداد بازید :409

 زندگی‌نامه نویسنده

 نویسنده اثر بحرینی تبار است. دوران ابتدایی خود را در زادگاه خود گذراند و برای ادامه تحصیل در رشته مهندسی دانشکده «دیوید گیم» راهی لندن شد. او مقطع کاردانی را یک‌ساله سپری کرد و به دانشکده تخصصی «امپریال» پیوست.

دغدغه‌های دینی و نیاز به پاسخگویی به پرسش‌ها و شبهات، موجب شد تحصیلات دانشگاهی در انگلستان را رها کند و در سال 1358 ش به حوزه علمیه قم بیاید و سطوح عالی حوزه را نزد اساتیدی مانند آیت‌الله سید محمد روحانی، میرزا هاشم آملی، سید محمدرضا گلپایگانی، میرزا جواد تبریزی، وحید خراسانی و... بگذراند. ایشان پس از سپری کردن عمری در شهر قم و دایر کردن دروس خارج در این شهر به درخواست علمای نجف اشرف راهی این شهر شد و تاکنون در آنجا مشغول تدریس دروس خارج فقه و اصول، تفسیر، معارف و عقاید هستند. مهم‌ترین آثار وی سند العروه الوثقی، بحوث فی الاجتهاد و التقلید الاصولی، اسرار زیارت الاربعین، عوالم الانسان و منازله، العقل العملی و قضایاء و... است.

معرفی کتاب

 کتاب «نگاهی دیگر به وحدت و تقریب بررسی فقهی- کلامی» اثری است از آیت‌الله شیخ محمد سند؛ با ترجمه علی زاهد پور که بوستان کتاب در سال 1397 در 175 صفحه آن را منتشر کرد.

وحدت از اصول اساسی در زندگی مسالمت‌آمیز است که دین مبین اسلام بر آن تأکید فراوان کرده است. در فضای وحدت و همدلی می‌توان به پیشرفت‌های معنوی و مادی دست‌یافت و از هدر رفتن استعدادها و فرصت‌ها جلوگیری کرد. وی این جنبه‌های گوناگون و مهم را بر اساس آموزه‌های فقهی و معارفی در سه فصل بررسی کرده است. توجه به اختلافات در کنار اشتراکات، صرف اختلاف مبتنی بر امر قطعی و بلکه یقینی منجر به دادن حکم تکفیر نمی‌شود.

نویسنده در فصل اول با عنوان «نظام وحدت» ابتدا در تعریف وحدت می‌نویسد: «وحدت همان اصول مشترک است؛ خواه در مسائل اعتقادی و خواه در ارکان شریعت. گاه نیز آن را نظام مبانی و خاستگاه نامیده‌اند»، سپس اقسام وحدت و قواعد اصلی در ایجاد و ساخت آن مانند قاعده ضرورت تحقیق و بررسی در تاریخ اسلام؛ حرمت جان و مال مسلمان، محبت اهل‌بیت ضرورتی اسلامی و ... اشاره‌کرده است. نکته خیلی مهم آن است که نویسنده در ذیل هر قاعده نظرات موافق و مخالف را می‌آورد.

آیت‌الله سند در ابتدای فصل دوم با عنوان «نظام تقریب، گفت‌وگو اتحاد» مهم‌ترین نتیجه تقریب را اتحاد و رسیدن به محورهای فکری مشترک می‌داند و در ادامه علل بروز اختلاف بر اساس اجتهادهای ظنی برمی‌شمارد و به مهم‌ترین قواعد در نظام تقریب می‌پردازد.

در فصل سوم با عنوان «نظام هم آهنگ‌سازی و مطابقت با زمان و مکان» نویسنده تعریفی از نظام هم آهنگ‌سازی ارائه و آن را بر نظام وحدت و تقریب برتری می‌دهد: «اتخاذ مواضع سیاسی مشترک بر پایه سازوکارهایی معین که می‌تواند در عرصه‌های گوناگون سیاست بین‌الملل، گستره اجتماع و اقتصاد رخ دهد که گاهی از آن به‌نظام تدبیر سیاسی برحسب شرایط موجود نیز گفته می‌شود». این نظام برای بحران‌های موجود راه‌حل‌ها و راهکارهایی سریع ارائه می‌دهد. از مهم‌ترین عناوین فصل سوم این کتاب: رابطه نظام هم آهنگ‌ساز با نظام وحدت و تقریب، برخی اقدام‌های تفرقه‌افکنانه حاکمان مسلمان، بیان ضرورت وجود حلقه واسط میان امت و کتاب خدا و رسول‌الله، حقیقت پیدایی مذاهب اعتقادی و فقهی است.

 

مسعود بهرامیان

کارشناس مسئول کرسی‌های نظریه‌پردازی

 

 

آرشیو اخبار
سامانه پیامکی و ایمیل

بازگشت به ابتدا