جدیدترین اخبار :
  • دستورالعمل اجرايی جشنواره بین المللی حرکت ویژه فعالیت‌ها و دستاوردهای علمی دانشجویان
  • دیدار وگفتگوی دکترابراهیمی سرپرست شعبه بندرعباس با حجت الاسلام والمسلمین صالحی امام جمعه شهرستان بندرخمیر
  • دیدار وگفتگو دکترابراهیمی سرپرست دانشگاه مذاهب اسلامی بندرعباس با آقای دکتر صباحی زاده ریاست دانشگاه آزاد بندرلنگه
  • دیدار وگفتگو دکترابراهیمی سرپرست دانشگاه مذاهب اسلامی بندرعباس با سیدعبدالجلیل قتالی مدیر مجتمع دینی صدرالاسلام شهرستان بندرخمیر
  • حضور دکتر ابراهیمی سرپرست دانشگاه مذاهب اسلامی بندرعباس درجلسه شورای استانی حوزه علمیه استان در بندرلنگه

پایان نامه "چیستی، مبانی و دستاوردهای انصاف در قرآن و نهج البلاغه" 19 تیرماه دفاع می شود/ چکیده

تاریخ اطلاعیه : 98/04/18 | تعداد بازدید :708

جلسه دفاعیه پایان نامه « آقای مهدی کاشفی» دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد، رشته  علوم قران و حدیث روز  چهارشنبه مورخ 19 تیر از ساعت 16 در سالن جلسات دانشگاه مذاهب اسلامی برگزار می گردد.

 عنوان پایان نامه:

چیستی، مبانی و دستاوردهای انصاف در قرآن و نهج البلاغه

استاد راهنما  آقای دکتر غضنفری

استاد مشاور: آقای دکتر فقهی زاده

استاد داور: آقای دکتر شریعتی

چکیده:

انصاف در لغت و اصطلاح به‌معنای دادن حقِ برابر از جانب خویش و مخالف ستم و خودکامگی است. عدم شناخت دقیق انصاف، انسان را به‌خودمحوری می‌کشاند؛ رفتار خودمحورانه نیز (به‌ویژه از طرف متصدیان مناصب مهم) مسبب خروج از حق و واردشدن به‌ عرصۀ ستم و بی‌عدالتی است که ریشۀ امنیت، آرامش و آسایش جامعه را می‌خشکاند. از نظر ماهوی انصاف یک فضیلت اخلاقی نفسانی برخاسته از عقل و در نگاه کارکردی، حق‌محور و ضامن اجرای عدالت و ادای حقوق به‌گونۀ کامل و برابر است. معیار رعایت انصاف وجدان اخلاقی است که سبب می‌شود انسان در برخورد خود با دیگران، خود را جای‌گزین دیگران فرض‌کرده، بر اساس وجدان اخلاقی خود آنچه را برای خود می‌پسندد برای آن‌ها نیز بپسندد. انصاف براساس کاربرد در حوزه‌های مختلف به دودستۀ انصاف در گفتار و انصاف در رفتار و بر اساس صاحبان حقوق به سه حوزۀ انصاف با خویش؛ انصاف با خدا و انصاف با خلق قابل تقسیم است. مهم‌ترین مفهوم مرتبط با انصاف، عدالت است که این دو رابطۀ عموم و خصوص مطلق را دارند؛ به‌ این معنا که عدالت مفهومی کمی و کیفی است و انصاف تنها یک خصلت کمی و یک ویژگی درونی است، در حالی‌که عدالت یک خصلت برونی در حوزه‌های گوناگون می‌باشد. مهم‌ترین قلمرو انصاف با توجه به عظمت صاحب حق و سختی ادای آن و بزرگی حق، قابل شناسایی است که براساس متون دینی، قلمرو سیاست دانسته شده است؛ زیرا حق والی بر مردم و حق مردم بر والی از بزرگ‌ترین حقوق است و قدرت نیز بیشترین ظرفیت ستم و بی‌انصافی را درخود دارد که در کل قلمرو انصاف را می‌توان در عدالت اجتماعی جستجوکرد که در قرآن کریم واژه‌های قریب‌المعنای عدالت همچون قسط، احسان و بر نیز به انصاف اشاره دارند. مبدأ، معاد، اطاعت از خدا، پیامبر و اولی‌الامر، حجیت ظاهر قرآن و روایات مستند، تعیین حق خدا و مردم و عدالت اجتماعی جایگاه مبنایی انصاف در قرآن کریم و نهج‌البلاغه را دارند. اسلام که دینی اخلاقی و فضیلت محور است؛ از این جهت که انصاف عامل برپایی عدالت و رعایت حقوق در جامعه است، و بی‌انصافی ستم را در آن رواج می‌دهد، جایگاه رفیعی برای انصاف قرار داده‌است. دستاوردهای انصاف در آسایش و آرامش، الفت و دوستی، رحمت و مغفرت الهی، تربیت نفس و ... است که در صورت عدم رعایت آن بدبینی، از هم گسیختگی جامعه، ناامیدی و.. را با خود خواهد داشت که تقویت ارتباط انسان با خداوند، تقویت شناخت انسان از جایگاه خود در هستی، عمل به دستورات اخلاقی در ارتباط با دیگران، می‌توانند به عنوان راهکارهایی دست‌یابی به انصاف نقش ایفا کنند.

آرشیو اخبار
سامانه پیامکی و ایمیل

بازگشت به ابتدا