جدیدترین اخبار :
  • دیدار حضرت حجت الاسلام دکتر طاهری معاون محترم امام جمعه معزز زاهدان از واحد زاهدان دانشگاه مذاهب اسلامی
  • نماینده محترم مردم استان گلستان در مجلس خبرگان رهبری: تمامی ارگان ها و مدیران استان های شمالی باید در راستای اهداف ارزشمند دانشگاه مذاهب اسلامی کمک کنند
  • دکتر مختاری در معارفه مدیران گروه های آموزشی دانشگاه: ان شاءالله فصل جدیدی در تحول برنامه های آموزشی و محتوایی دانشگاه را شاهد باشیم/ضرورت تغییر و تحول سرفصل‌های درسی دانشگاه مذاهب اسلامی
  • نشست "تحلیل قیام امام حسین علیه السلام" با حضور رئیس دفتر نمایندگی ولی فقیه درامور اهل سنت استان هرمزگان برگزار شد
  • انتصاب مدیران جدید گروه‎های آموزشی دانشگاه مذاهب اسلامی برای مدت 2 سال با حکم ریاست دانشگاه

پایان نامه "تحلیل ادبی - تفسیری بر انفرادات قرائت نافع مدنی" 21 اسفندماه دفاع می‎شود/ چکیده

تاریخ اطلاعیه : 97/12/14 | تعداد بازدید :420

جلسه دفاعیه پایان نامه «آقای مرتضی رحیمی» دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد ، رشته  علوم قرآن و حدیث روز  سه شنبه مورخ 97/12/21   از ساعت  10-12 در سالن جلسات دانشگاه مذاهب اسلامی برگزار می گردد.

 عنوان پایان نامه:

 تحلیل ادبی - تفسیری بر انفرادات قرائت نافع مدنی

استاد راهنما: دکتر دولتی

استاد مشاور: دکتر اسودی

استاد داور: خانم دکتر زرسازان

چکیده:

قرائات قرآنی شاخه­ای مهم از علوم قرآنی و عبارت است از علمی که از رهگذر آن اتفاق یا اختلاف نظر ناقلان کتاب خدا در مواردی از قبیل حذف و اثبات، متحرک خواندن یا ساکن کردن، فصل و وصل حروف و کلمات، همچنین تلفظ کلمات از طریق سماع و شنیدن، قابل شناسایی است. در طول تاریخ به گواهی مصاحف، منابع و نقل‌های دانشمندان و مورخان، قرائات مختلف در بلاد رایج بوده است. مشهورترین حوزۀ قرائت قرآن مجید تا اواخر قرن دوم هجری در مدینه، حوزۀ درسی و قرائت نافعِ مدنی، بوده است. با این حال، قرائت اهل مغرب در عمده­ی مناطق همان قرائت نافع باقی ‌مانده است. هر چند روایت ورش در این مناطق بیشتر رواج داشته ولی در لیبی و برخی مناطق دیگر، روایت قالون شایع­تر بوده است. این رواج و شیوع تاکنون نیز وجود دارد و قرائت مردم کشورهایی از جمله الجزایر، تونس، لیبی، موریتانی، مراکش، نیجریه، نیجر، بورکینافاسو و غیر آن‌ها همچنان قرائت نافع به یکی از دو روایتش است. بنابر این به جهت اهمیت آن، بررسی محتوایی این قرائت بخصوص انفراداتش می تواند در بیان تداول آن نقش یابد. انفرادات به آن دست از مواردی که یکی از قراء سبعه یا عشره در قرائت خود به صورت منحصر به فرد برگزیده است، به شکلی که قرائتش با بقیه­ی قراء متفاوت باشد اطلاق می­شود. نتیجه بررسی ادبی تفسیری انفرادات نافع نشان داد از 78 مورد انفراد قرائت نافع، هیچ یک از موارد را نمی‌توان وجه راجح دانست. با این وجود، در 10 مورد، قرائت نافع هم‌عرض سایر قرائات و در 13 مورد، قرائت نافع نسبت به سایر قرائات، مرجوح است.

آرشیو اخبار
سامانه پیامکی و ایمیل

بازگشت به ابتدا