جدیدترین اخبار :
  • سیزدهمین شماره مجله علمی پژوهشی «فقه مقارن» از سوی دانشگاه مذاهب اسلامی منتشر شد
  • اهداء گل به مقام شامخ شهید حاج قاسم سلیمانی در واحد زاهدان دانشگاه مذاهب اسلامی
  • گزارش تفصیلی از برگزاری نخستین پیش‌نشست «دومین همایش آسیب‌شناسی پایان‌نامه‌ها و رساله‌ها در حوزه علوم انسانی و اسلامی با تأکید بر نقد کارآمدی» در دانشگاه مذاهب اسلامی/ یکشنبه ۱۵ دیماه
  • پیام تسلیت رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی در پی شهادت سردار رشید اسلام؛ حاج قاسم سلیمانی/ سردار سلیمانی سالها عمر خود را در راه عزت و سربلندی امت اسلام و استقلال ملت‌های مظلوم گذاشت
  • همرزم سردار شهید قاسم سلیمانی با حضور در دانشگاه مذاهب اسلامی از ویژگی‌های برجسته اخلاقی سردار مقاومت گفت

پایان نامه "انتقال نطفه پس از فوت از دیدگاه مذاهب اسلامی و آثار آن" 23 دیماه دفاع می‎شود/چکیده

تاریخ اطلاعیه : 97/10/17 | تعداد بازدید :466

جلسه دفاعیه پایان نامه «خانم راضیه صادقی » دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد، رشته  فقه مقارن و حقوق خصوصی اسلامی روز  یکشنبه مورخ 97/10/23  از ساعت 13-15 در سالن جلسات دانشگاه مذاهب اسلامی برگزار می گردد.

 عنوان پایان نامه:

 انتقال نطفه پس از فوت از دیدگاه مذاهب اسلامی و آثار آن

استاد راهنما: آقای دکتر ویسی

استاد مشاور: آقای دکتر رضانیا

استاد داور: حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای دکتر یوسفی

چکیده:

انتقال نطفه پس از فوت، همگام با پیشرفت تکنولوژی و دستیابی به روش‌های نوین کمک باروری، ازجمله مسائل مستحدث و نوین پزشکی محسوب می‌شود. این روش از باروری به معنای تولیدمثل با به‌کارگیری گامت زوج، زوجه یا هردوی ایشان است که پس از مرگ و بنا به درخواست بازمانده صورت می‌گیرد. چه این‌که گامت از قبل اخذ و منجمد شده باشد و یا به‌صورت مستقیم از بدن متوفی أخذ گردد که شامل لقاح طبیعی یا مصنوعی پس از فوت و با استفاده از روش‌های داخل رحمی یا خارج رحمی می‌باشد. در این راستا نگارنده در مقام بررسی حکم شرعی موضوع فوق از دیدگاه مذاهب اسلامی و مشخصاً مذاهب خمسه با بهره‌گیری از مطالعات کتابخانه‌ای و اتخاذ رویکرد تحلیلی ـ توصیفی به این نتیجه دست‌یافته است که، مشهور فقها با بهره‌گیری از ادله‌ی اجتهادی چون آیات و روایات، مبنای اصلی مشروعیت یا عدم‌مشروعیت این عمل را بقا یا عدم بقای رابطه‌ی زوجیت پس از فوت و در دوران عده‌ی وفات دانسته و بر این اساس قائل به جواز یا حرمت این عمل شده‌اند. بااین‌حال عده‌ای از فقهای معاصر، ادله‌ی اجتهادی را وافی به مقصود ندانسته و با استناد به ادله‌ی فقاهتی قائل به جواز انتقال نطفه پس از فوت شده‌اند. صرف‌نظر از مبانی فوق، نظر به عدم تأثیر جواز یا حرمت عمل مذکور در صدق عناوین نسبی و همچنین تکوینی بودن این رابطه، فرزند تولد یافته پس از فوت والدین، واجد نسب شرعی بوده و از آثار و احکام ناشی از آن نظیر ارث، نفقه، حضانت، ولایت و تربیت بهره‌مند می‌باشد. هرچند که در بحث ارث تأمل جدی وجود دارد و نیازمند بررسی‌های اجتهادی است که از عهده‌ی نگارنده خارج است.

آرشیو اخبار
سامانه پیامکی و ایمیل

بازگشت به ابتدا