جدیدترین اخبار :
  • دیدار حضرت حجت الاسلام دکتر طاهری معاون محترم امام جمعه معزز زاهدان از واحد زاهدان دانشگاه مذاهب اسلامی
  • نماینده محترم مردم استان گلستان در مجلس خبرگان رهبری: تمامی ارگان ها و مدیران استان های شمالی باید در راستای اهداف ارزشمند دانشگاه مذاهب اسلامی کمک کنند
  • دکتر مختاری در معارفه مدیران گروه های آموزشی دانشگاه: ان شاءالله فصل جدیدی در تحول برنامه های آموزشی و محتوایی دانشگاه را شاهد باشیم/ضرورت تغییر و تحول سرفصل‌های درسی دانشگاه مذاهب اسلامی
  • نشست "تحلیل قیام امام حسین علیه السلام" با حضور رئیس دفتر نمایندگی ولی فقیه درامور اهل سنت استان هرمزگان برگزار شد
  • انتصاب مدیران جدید گروه‎های آموزشی دانشگاه مذاهب اسلامی برای مدت 2 سال با حکم ریاست دانشگاه

پایان نامه "مبانی فلسفی طب سنتی در حکمت مشاء" 8 دیماه دفاع می‎شود/ چکیده

تاریخ اطلاعیه : 97/10/03 | تعداد بازدید :301

جلسه دفاعیه پایان نامه « آقای حسین حسین پور» دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد، رشته  فلسفه اسلامی روز  شنبه مورخ  97/10/08 از ساعت  13 در سالن جلسات دانشگاه مذاهب اسلامی برگزار می گردد.

 عنوان پایان نامه:

 مبانی فلسفی طب سنتی در حکمت مشاء

استاد راهنما: آقای دکتر ریخته گران

استاد مشاور: آقای دکتر اسماعیلی

استاد داور: خانم دکتر کیان خواه

چکیده:

مطالعه قوای نفس مستلزم شناخت طبایع و افعال آنها و برای علم به افعال این قوا ناگزیر از معرفت اشیائی هستیم که موضوع این افعال است. معرفت لازم در طب سنتی از شناخت چگونگی به وجود آمدن جسم طبیعی آغاز می شود و برای فهم چگونگی به وجود آمدن جسم باید از ابتدایی ترین اصول عالم طبیعت که موجودات مادی بر آن استوار هستند شروع کرد . لذا برای درک چگونگی فعل و انفعالات اجسام عنصری لازم است از کیفیت هر یک از عناصر آگاه باشیم.تلاش فلاسفه یونان برای یافتن موثرترین عنصر فعال درتمام تغیر و تحولات عالم به آنجا رسید که چهار عنصر (و خلط در بدن انسان) را توامان باید برای فهم و تفسیر تمام تغییرات وکون و فساد در عالم طبیعت به کار برد. روابط نفس و بدن انسان و درک تاثیراتی که در تمام حالات جسمانی و روحی- روانی می توانند در یکدیگر  داشته باشند چنان گسترده  و دقیق است که هیچ طبیبی نمی تواند بدون شناخت درستی از قوای نفس و معارفی که فیلسوفان در این زمینه در اختیار ما گذاشته اند فهم و درک کامل یا درستی از انسان داشته باشد؛حال چه در شکل گیری سلامت وتعادل در بدن و چه در خروج از تعادل و شکل گیری بیماری بدون شناخت حالات نفسانی سلامتی معنای روشنی نمی تواند داشته باشد.از آن سو فیلسوفی که گمان کند بدون شناخت این روابط و صرف مطالعه و تسلط بر مطالب فلسفی به شناخت درستی از انسان رسیده و می تواند برای سعادت و خوشبختی انسان نظامی عقلانی را طراحی کند سخت در اشتباه است؛به دلیل اینکه استعداد و قابلیت بسیاری از حالات یا صفات و ملکات اخلاقی یا بیماری هایی که در انسان به وجود می آید و به مرور در روح و روان انسان ثابت می گردد می تواند از تاثیر عناصر اربعه در یکدیگر و مزاج حاصل از آن و اخلاط و سته ضروریه به وجود آید. لذا می توان به این نتیجه رسید نه مفاهیمی که در امور طبیعی(عنصر،مزاج،ارواح،اخلاط) به کار می رود صرفا طبی است و نه مسائلی که درباره نفس و قوای آن گفته می شود صرفا فلسفی ؛یعنی نه طبیب بدون نگاه و شناخت فلسفی طبیب است و نه فیلسوف(اقلاً) بدون فهم مباحث امور طبیعی فیلسوف است. 

آرشیو اخبار
سامانه پیامکی و ایمیل

بازگشت به ابتدا